torsdag 4 juni 2009

Snart studentfest =)

Imorgon är det studentfest för våran Stina. Det ska bli så roligt att fira hennes student. Visst det har varit mycket jobb för henne den sista tiden, men nu äntligen är det slut på allt pluggandet, i alla fall på ett tag =). Hon har sökt  en del högskoleutbildningar, sjuksköterskeutbildningen är det som det lutar åt mest. Men helst skulle hon vilja jobba ett år och tjäna ihop till studierna för det första året. Hannah vår äldsta, gjorde så, hon jobbade ett år och har läst ett år på universitet nu, och de pengarna hon tjänade under sitt år räckte precis tills läsåret var slut. Det är gott när studietiden är på 4,5 år. Det räcker till att betala studielån för 3,5 år ;)

Igår var jag på avslutningsfest för våra nior. Det är tradition att ha en sådan fest en vecka innan de slutar, det är en roligt tradition tycker alla. Det har tidigare kallats för bal, men på senare år har vi vuxna på skolan tonat ned det namnet och kallar det för avslutningsfest. En del av flickorna har själva sytt sina klänningar i slöjden, de var alla så otroligt vackra. Föräldrarna var med och tog kort innan vi gick in och satte oss. 


Detta är min klass, en vecka till. Jag kommer att sakna dem.

Serveringen och allt planerande står vår skolvärd för, som tillsammans med elevrådet fixar det på ett galant sätt. Vi fick kallskuret och glass som bars in på samma sätt som på Nobelfesten. Det var mycket fint!

Här bärs glassen in, kändes som en Nobelfest =)

Efte Nobelfestkännandet kom Oscarsgalan.
Niorna har gjort reklamfilmer som de fick olika pris för. Många filmer var riktigt roliga och välgjorda, väl värda sitt pris ; )
Sedan stod vi mentorer för lite underhållning av olika slag, och efter det var det ett band som spelade innan dansen kom igång. Jag var inte kvar till slutet, då jag hade tankarna på studentfixandet och ville hem & börja med det jag kunde göra då. 

Så idag har jag bara jobbat med festen, nu är det snart klart och sängen hägrar.
Men vad det är roligt att få vara med ungdomar som jobbat och kämpat och till slut kommer belöningen. Det är det som är så roligt med mitt jobb, tycker jag, man delar både glädje och sorg med eleverna. Samma sak är det hemma, fast där är det mer självklart, just nu delar vi Stinas glädje med alla kompisar som grillar och står i tills de blir helt slut. Men det är härligt att få vara delaktig, tycker jag.

3 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Vilka fina kläder niorna har sytt! Roligt att de också får möjlighet att fira "lite lagom". Det är ju ändå ett uppbrott...
Hoppas att ni får en fin studentdag. Vädret skulle ju bli bättre framåt eftermiddagen.
När Johanna tog studenten i Gislaved för 10 (!) år sedan, så öste regnet ner. Men det gick bra ändå! Studentexamen är värmande i sej! Ha det bra! anna-lema

Unknown sa...

Hoppas ni får fint väder på er fest och att festen blir trevlig också för dig. Det kan vara jobbigt att vara coordinator av ett så stort evenemang. Ha en bra dag!

Lallis - liv och leverne sa...

FIna bilder:) Ha en fin dag idag
Kram Lallis