Vi har ju kommit så långt så vi inte använder det enbart som skrivverktyg. Men har vi kommit så långt så att vi lyfter det till de höjder som vi ska kunna gör? Använda dem på ett sätt som vi inte skulle kunnat göra om vi inte haft tillgång till datorer?
Igår hade vi en föreläsning som Helena L´Estrade verksamhetsansvarig på Rektorsakademien, höll för oss.Helena arbetar visionärt med ledarskapsutbildningar och samverkan mellan skola och näringsliv och håller föreläsningar inom området ledarskap och pedagogik.
Helena kommer att prata om kunskaper och kompetenser för framtiden, våra kursplanemål i förhållande till dessa samt hur vi utformar uppdrag och uppgifter utifrån detta som ger eleverna utrymme att nå målen och möjliggör relevant bedömning av elevernas resultat.
Det var mycket intressant att lyssna på hur hon kopplade Lpo94 till det hon sa om att leva i framtiden.
Formulera ett uppdrag/uppgift till eleven som har sin utgångspunkt i några/något mål i
ditt ämne och där eleven får möjlighet till…
• Kreativitet, nyfikenhet och förmåga att tänka nytt och divergent
• Självkänsla
• Lära sig att lära och att ta ansvar för den egna lärprocessen.
• Kommunikativa förmågor och språk
• Förmågan att samarbeta och social kompetens
• Förmågan till kritiskt tänkande
• Förmågan att navigera i informationssamhället och värdera dess källor
• Förmågan att analysera och lösa problem
• Förmågan att se saker ur olika perspektiv, argumentera & fatta beslut
• Global medvetenhet, kulturell förståelse och empati
Jag fick lite att tänka på hur jag ska göra för att lyft eleverna upp till nivån som gör att de verkligen kan utvecklas till analyser och egna slutsatser. Detta ska då göras med hjälp av de nya verktyg vi har till förfogande.
Hemvägen från Falkenberg fick mig att tänka på annat...det var koncentration på hög nivå för att forcera snön som blåst till stora vallar. Men det blev bättre med blåsten när jag kom in i skogsbygden, men snö fanns/finns det så att det räcker till...
Idag var jag och lyssnade på pedagogigdoktorn John Steinberg, han hade en föreläsning i Varberg. Läromedia hade utställning och han var "dragplåstret". Jag tycker om hans sätt att tänka, man måste börja med att fokusera på det positiva hos elever, kollegor eller vänner. Det är i alla fall mycket bra att fokusera på positiva saker innan man går in på det som är negativt, framförallt på utvecklingssamtalen. Han drog många exempel på hur bra det kan bli om man ser elevens starka sidor. Det kan vara svårt för eleven att visa så positiva saker vad det gäller skolan. Men då ska man förhöra sig om fritidsintressen och hitta någon liten styrka, som man sedan kan omsätta till arbetet i skolan. Sedan sätter man upp att ett mål mot detta ska komma igång inom en vecka...utvärdera och jobba vidare. Sakta men säkert går man framåt. Intressant att lyssna på tycker jag.
Amaryllis i närbild
Varberg var inte heller så lätt att köra i. De har ju ingenstans att göra av alla snö. Det är ju inte vanligt att de får snö som ligger. Alla gatorna var smala och sliriga, maskiner ute överallt för att forsla bort snövallarna så man kan se någonting när man kommer till en vägkorsning.
4 kommentarer:
INtressanta föreläsningar. Skulle gärna vilja höra damen från rektorsakademin.Läromedia kommer till Borås i morrn - men då är jag förhoppningsvis på väg söderut. Annars hade det varit intressant att åka dit.
Snön - usch! Jag vill inte mer. Barne var helförtjusta i dagens nysnö, som de dök i. Snöfotboll spelade de också. Så visst är snön kul för barna!
Intressanta tankar. Har också drabbats av snön. Höll på att bli insnöad i morse. Fick skotta så att bilen kom ut. Sonen missade bussen så jag fick köra in honom till stan. Men ungarna i skolan har otroligt kul i snön. Vi rastvakter huttrar. Halkade igår när jag var ute med hunden. Plötsligt låg jag på marken. har lite ont i knät nu. men hunden vill ut idag också.
Läste vad du skrev från den första föreläsningen igen, det där om att skapa en uppgift/uppdrag åt eleverna som skulle utveckla deras olika förmågor. Det var en hel radda med förmågor som skulle involveras. Försökte tänka ut om vårt tema/storyline World Tour är ett sådant uppdrag. Det var faktiskt väldigt många av punkterna som kom med och dessutom är det kul!
Inga: det är nog så många gånger. Vi vet vd som krävs men vi är osäkra på om det räcker till. Men får man det uppspaltat på något vis kan man tänka mer konkret.
För visst handlar det om att få med sig kunskap, om man dessutom kan göra det under roliga former så är allt vunnet. Det behöver inte vara traditionellt skolarbete som gäller. Lycka till med ert arbeta!!
Skicka en kommentar