måndag 21 september 2009

En härlig dag i fredens tecken

Vi har idag haft en underbar dag i skolan. Vi uppmärksammade Peaceoneday. Den 21 september är den årliga internationella fredsdagen. Vi har en kollega som strax innan skolan drog igång för terminen såg en film om mannen som ligger bakom denna dagen. Hon beskrev om hur ett upplägg kunde se ut och alla lärare på hela skolan var intresserade av att vara med. Så idag har vi haft en temadag med olika aktiviteter med tanke på fred. Som ni sett tidigare har vi startat en blogg, idag var det freden som var i centrum på den, men vi kommer att behålla den och skriva med jämna mellanrum. Vi har tovat hjärtan och fredsmärken, vi gjorde gatumålningar, och målade på lakan, musik med tanke på fred, filmade och fotade. Eleverna fick välja en aktivitet som de jobbade med hela förmiddagen. Alla de aktiviteter jag räknat upp var det lagom med folk på men vi hade två saker där det var mycket folk som deltog. Vi spelade fotboll för fred och vi hade fredsyoga. Två mycket välbesökta stationer. Och just fotboll är en av sakerna som grundaren av Peaceoneday hade med från början. Efter lunch var det dags för en fredsmarsch/jogg. Vi gick sammanlagt till Geneve, 4km x 330 elever och lärare. Efter det var det uppställning i en förmålad fredsduva, så vi bildade en "vit" duva med våra kroppar. Alla skulle ha med sin en vit tröja eller skjorta idag för detta ändamål. Efter det bildade vi peacemärket. Allt fotades uppifrån så jag kommer nog att lägga in bilderna sedan. Dessa formationer gjorde vi till musik som elever hade skrivit text till under förmiddagen. Hela dagen var kanon, vi hade ju vädret med på vår sida =)

När jag kom hem var det dags för mitt gympapass, mannen var med idag och han tyckte att det var helt ok.

Har just sett Svenska Hollywood fruar på tv, och jag säger bara...pust...det är tur att man inte bor där =))

I morgon har vi studiedag, då ska vi till Ästad gård och lära oss ännu mer om SET. Återkommer i ämnet.
Nu är det god natt =)

1 kommentar:

Unknown sa...

Det låter som en fantastisk fredsdag. Vet inte vad som hände på min skola. hoppas de uppmärksammade dagen på något sätt.

Säger som du, skönt att inte bo i Hollywood. Skulle aldrig klara det livet. Jag är nog mer för livet på landet.