söndag 18 oktober 2009

Helg med bröllop och körövning

Denna helgen har varit intensiv. Igår åkte vi till Göteborg för att vara med på min kusins bröllop. De lyckliga tu vigdes på Världskulturmuseet i Göteborg. Det var en annorlunda vigsel Vi var ca. 150 personer som satt i den stora trappan och väntade på att brudparet skulle komma. Vi visste inte var de skulle komma in eller hur det skulle gå till. Plötsligt, när vi väntat ett tag, spelades Final count down för fullt i högtalarna. Sedan övergick det till Oh, Happy Days. Och då kom brudparet indansande/gående klappande sina händer.
Det var festligt att se man blev glad ända in i hjärtat. Sedan var det själva vigseln, som var borgerlig, fast med lite välsignelse och bön ändå.

Eftersom bruden härstammar från Brasilien var det mycket av kvällens mat och underhållning som hade sina influenser från det landet. Maten bestod av olika sorters friterat, ost, kyckling och potatis, gryta och ris. Tårtan var en skapelse för sig,  det var en riktig bröllopstårta med massa våningar . Även den hade Brasiliansk smak, mycket god.


Underhållningen var magnifik. Vi hade Rio i miniatyr hos oss. Brasilianska dansare med plymer och allt som hör till. När de hade dansat själva en stund, drog de med oss andra upp på en riktig långdans, alla skulle hänga på tåget och röra sig rytmiskt i takt med musiken. Det var häftigt!














Vi låg på gångavstånd från festen, Goothia Towers hade oss som gäster på våning nummer 19.
Snacka om häftig utsikt alltså!! Vi passade även på att ta oss upp till våning 23 för att ta en drink innan festen. Där såg vi en magnifik solnedgång. Min syster, svåger och svägerska var också och hälsade på oss innan vi gick till festen.















Vi hade Ådalenrummet som min syster sa när hon kom dit...1931...jag tittade utanför för att se om rummet hette så...men ibland får man tänka lite i stället.

Kom hem, sedan var det iväg igen, nu för att öva till vår konsert i kören. Båda flickorna var med på övningen idag. Tredje dotera ska också vara med, hon kommer med och övar vid nästa tillfälle.

Det gick bra och man är så nöjd när man får sjunga tillsammans med så många glada människor. Vi var drygt sextio personer som var med idag...det är många för att vara lilla Broaryd...

Efter fem timmars övning, + en gudstjänst som avslutning, var det dags för nästa jobb.
Vi är nu inne i utvecklingssamtalen och det innebär att alla undervisande lärare ska skriva i varje elevs IUP. Idag var det dags för klass 8a att få sina omdömen inskrivna i hkk. Det tar lite tid att sitta och formulera bra meningar som dessutom ska vara framåtsyftande. Men nu är jag klar med alla 29 eleverna. Vi har ett verktyg som heter Unikum. Jag tycker att det är riktigt bra. Vi i arbetslagen hade en hel utbildningsdag på just formuleringar under vårterminen. Det var riktigt bra att veta hur man ska formulera sig på ett passande sätt.

I morgon ska jag använda vår datavagn till mina sexor. Vi är nämligen med i något som heter presstation, vi får vår lokaltidning till klassen varje dag under ett helt läsår. Varje månad har man olika uppgifter som det ska skrivas lite om. Eleverna ska läsa tidningen och hitta saker som kan passa in på månadens tema.
Det är sedan en stor final i April eller Maj där man kan vinna en del pengar. Jag tycker att det viktigt att eleverna lär sig att läsa tidningar, det finns så mycket kunskap att hämta i dem.

3 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Visst var det en fin helg för er!
Tack för senast kan jag ju säga också. ;)
Ha en bra vecka.

Unknown sa...

Det låter som en trevlig helg. Lycka till med eran konsert.

Håller också på med skriftliga omdömen. Efter lovet ska jag börja utvecklingssamtalen och IUP.

Vi har också jobbat med tidningen i våra klasser. Femmorna ska åka till Värnamo Nyheter om ett tag. Tidningen i skolan ordnar besöket.
Ha en bra vecka!

femfemman sa...

Presstation har jag aldrig hör talas om. Låter intressant. Speciellt för äldre elever. Jobbade med TIS under en period för länge sedan, men sedan har det gått i träda. Till stor del för att vi bara får en klassuppsättning av tidningen vid ett tillfälle - och när jag bett om det tillfället, så har ändå inte tidningarna kommit. En nackdel av att bo i Borås Tidnings ytterområde.
Fast visst kunde man göra ett försök igen .... samtidigt som jag MÅSTE lära mig, jag KAN inte HÅLLA PÅ MED ALLT, jag måste sovra....
Men kanske ändå.... :)
Läste om bröllopet på din systers blogg. Lät helkul! Annorlunda!
IUPerna är ju klara hos oss - och vi gör så detta år att vi ör IUP i början av terminen och omdömen ska skickas ut före jul.Dessa omdömen ska sedan ligga till grund för IUP som skrivs i januari-februari. Vi har en databas som heter PODB och den år väl OK.