lördag 21 augusti 2010

Mycket sen sist

Vår älskade brygga

Nu är det över en vecka sedan som jag satt vid tangenterna och fick till ett inlägg...tiden rusar fortare än man tror.

Nu har eleverna börjat skolan, de gjorde de i onsdags. Och jag måste säga att en skola utan elever är inte alls en rolig arbetsplats. Dels är det massa tråkiga papper som måste fyllas i och så ska man försöka att enas om tider för lag, ämnen, kamratstödjare, elevråd, vem som har hand om personalrummet, städvecka med eleverna, mm, mm.
Allt ska om möjligt bestämmas på dessa dagar, dessutom vill man ha lite egen tid för att planera vad som ska göras på lektionerna. Pust, ja det är skönt när eleverna äntligen kommer, det är ju ändå för deras skull vi jobbar där. Så nu är ordningen återställd =)

Det var jätteskoj att möta "mina" ungdomar igen, vi har dessutom fått två nya i klassen. En tjej som kommer från Lettland och en tjej som kommer från en annan del av Sverige. Kul att klassen utökas. Jag pratade lite med de nya tjejerna igår och de var mycket glada för det mottagandet de fått av klassen. Vi har haft två nyinflyttade under år sex, så de är lite hemma i detta att välkomna nya så de känner sig hemma. Bra jobbat tycker jag. Vi har arbetat med livskunskap under ett år och det har gett resultat, de värnar om varandra på ett mycket bra sätt.

För att de skulle känna att det är festligt att börja på nytt igen så bjöd jag och min mentorkollega på glass. Det är ju egentligen inte avslutningen som ska lyftas och bli firad, det är även något att fira att man börjar igen!

Tittar ut och ser att det regnar ganska rejält och det gjorde det en stund förra lördagen också, när vi stod i kön för att komma in på Roxette. Men när picknicken var uppäten och Roxette äntrade scenen så slutade det regna...tur var väl det för man kunde verkligen njuta av allt utan luva för öronen. Blöt var jag men det var varmt och skönt, så jag hade inte ont av det.
Superroligt att lyssna på Per och Marie och att sedan Gyllene Tider avslautade med tre sånger lyfte det ytterligare ett snäpp. Görbra som vi säger i Västergötland =)
Moa och Monica väntar på Roxette

Mitt nya jobb som samordnare har gjort att jag har haft en hel del jobb i veckan som gått.
Denna veckan har vi skrivit in fem nya barn med tre olika nationaliteter, och en stor familj ska skrivas in i nästa vecka. Det var även så att ett barn från ett land i öster bara stod med sina föräldrar utanför skolan i torsdags och ville börja skolan. Det kommer att bli inskrivning i det fallet också i nästa vecka...om vi fått tag på alla uppgifter tills dess. Jag har inte förstått att det är så många papper som måste fyllas i innan det är helt klart med inskrivningen i skolan.
Men det är ett fantastiskt roligt jobb, jag möter så många olika människor och får höra om öden som man inte ens kan tänka sig finnas. Vi bor i ett tryggt land, nu har jag fått det bevisat för mig igen och igen...

Detta jobb innebär även en och annan utbildning (alltid skoj att lära sig nya saker) på höstlovet ska jag åka till Stockholm på kurs i Hur man lär analfabeter läsa, snacka om utmaning!!!

Hemkunskap har jag på en annan skola med år fyra och fem. Träffade dem för första gången igår, det var sjutton stycken på fyra (!) spisar.... det är en utmaning det också =))
Elden sprider värme i bastun

Förra fredagen bastade vi med svägerskan och igår hade vi ett gäng med andra trevliga gäster här på bastubad och mat. Det var så skönt att bada bastu och sedan slänga sig i sjön. De som varit med kunde inte förstå att det var så skönt innan de hade provat. Så nu har vi badat ett par gånger och det kommer kanske att bli ett bastubad idag också.

Frida och Emil på väg in i kyrkan

Men först ska vi åka och skåda brud. En nära bekants dotter gifte sig idag i Södra Hestra kyrka. Det var ett mycket vackert bröllop, och ett mycket lyckligt par som tågade ut ur kyrkan, och då höll det upp i regnandet. Stina serverar på middagen för 107 gäster, hon får nog bekänna färg idag och har säkert ont i fötterna i morgon...imorgon ja, då flyttar hon till Växjö. Hon får sin lägenhet i veckan men vill vara med på nollningen som startar i början av veckan så hon valde att bo i Hannahs lägenhet till att börja med.
Tre "damer" på väg till Grekland

Snart är allt som vanligt igen, Hannah åker till nästa helg och Moa kommer hem från en veckas semster i Grekland på tisdag. Skolan för henne börjar meddetsamma hon kommit hem.
Flyttlasset till Stina kommer vi att köra dit på fredag...sedan är nog dags för en liten pust igen...
Prinsessbröllop i repris =)

3 kommentarer:

anna-lena sa...

Som vanligt har du travtempo. Ibland går det nog över i galopp också, men du är en sån som fixar alla tempon.
Har flera bekanta som var på Roxettekonserten och alla var lika nöjda som du. Visst gillar jag Roxette också, men de var inte populära förrän jag var gravt vuxen, så vi hade faktiskt inte en tanke på konserten. Hade inte kunnat heller, vi hade ju kärt Malmöbesök förra helgen.

Verkar verkligen intressant ditt samordnarjobb. Det plus hk i nya lokaler ska nog se till att du får ordentligt att göra under året.
Och barnen flyttar, det är en del av livet. Visst är det roligt att det går bra för dem, att de får möjlighet att utbilda sig till det de vill.
Tomt blir det, men man vänjer sig- och de kommer ju hem då och då. Då blir det riktigt roligt, och man uppskattar dem mer än när de bor kvar hemma. Men en dotter har ni ju kvar några år till. Tror att ni kommer att njuta extra mycket av det året/åren. Ha en bra vecka! Snart är det helg igen!

Unknown sa...

Om man ska spinna vidare på gångarter så tycker jag snarast att du har tölttempo = du sitter säkert i sadeln. Provade islandshästar för några år sedan. Det var en trevlig bekantskap. Det verkar riktigt spännande ditt nya jobb.

barnen flyttar. Idag var första barnfria dagen för oss. Kändes ovant. Man vänjer väl sig. ha en skön helg och trevlig arbetsvecka!

Bodil sa...

Jag jar har nog fler än tre gångårter om man ska ha den liknelsen =)) jag tycker om tölt, lite häftigare än trav och framför allt inte så guppigt...

Ja det ska bli ett spännande år med jobbet, utmaningarna bara väntar på mig =)