fredag 7 mars 2014

Äntligen fredag =)

Så gott med fredagskväll! Bastat och fått hem en av döttrarna, från Växjö, över helgen. Skoj!
Hela helgen ska gå i vilandes tecken, bara vara och möjligtvis tänka lite på träning, och göra densamma.

Idag var det sista dagen av två på rektorsinternat, intressanta och innehållsrika dagar.
Idag diskuterade vi bl.a. Pisaresultaten, de ger alltid tillfälle till diskussion och eftertanke, vad säger de för något egentligen. Vi satt i min lärgrupp och diskuterade och undrade om hur proven egentligen ser ut och är utformade. De nationella proven känner vi till mycket väl, men dessa tester var det ingen av oss som visste någonting om. Jag kommer att ta reda på hur de är utformade och vilka frågor som finns med, så nyfiken blir jag.

Jag tänker på likvärdigheten i skolorna i de länder som är med och gör testerna, är alla länder lika inkluderande av alla elever? Jag tror att det kan vara avgörande om vilka elever som finns i klassrummet?  Vi i Sverige har tack och lov fullt ut inkludering, vi har öppet klassrum för alla elever, oavsett svårigheter eller diagnoser. Det är så en skola ska se ut, men tycker alla länder att så är fallet?
Är det bara "elit"skolor som gör provet i vissa länder? I så fall kan man förstå att resultatet blir annorlunda.

Ska fundera lite mer på Pisa och annat som är intressant under helgen, måste nog även läsa lite om Grodor, ja Jur i diken. ;)

På måndag börjar min treåriga utbildning som rektor. Lär bli tufft med mycket att läsa, men hoppas på många goda diskussioner och kloka tankar med studiekamrater.
Nu är det sängen som väntar, over and out!

Inga kommentarer: