lördag 9 maj 2009

Promenad i det vackra Varberg, i solsken, kan det var bättre...

Dagen idag har jag varit ute och promenerat, jag var med i Tappavarvet och traskade runt i Varberg, 14 km. Det var roligt att gå på andra ställen än där man går jämt, jag fick se mycket av Varberg och vi gick i strålande sol från en klarblå himmel. Jätteskönt!

När jag kom hem var det gräsklippning som stod på programmet =) jag satt och åkte och maken gick med den lilla gräsklipparen, schysst fördelning idag, eftersom jag gått så långt innan =)
Sedan grillades det och lagades potatisgratäng, det smakade mums, säger en utsvulten Bodil =)

Nu börjar det räknas ned för oss som har årskurs nio, det är bara drygt 20 skoldagar kvar har eleverna räknat ut...det är mycket som ska hinnas med på dessa dagar. Nu börjar de eleverna som inte brytt sig så mycket innan att fundera på om de kommer att hinna bli färdiga med allt. Nja skulle jag tro, de har inte riktigt den goingen som krävs för att ge järnet, men jag pushar så gott jag kan.

Fortfarande är det ovisst om vilka som får börja med årskurs sex efter sommaren, men det ska var besrämt till den 19/5 då de nya klasserna kommer och hälsar på. Får jag en sexa kommer det att bli första gången som jag börjar med en klass från början. Det skulle vara otroligt spännande att få vara med att forma en klass från grunden.
Jag har erfarenhet av att det inte är lätt om man inte kan få en klassgemenskap från första året.
Nian jag lämnar fick inte den möjligheten, att jobba för en gemensam grund, utan de är fortfarande 23 individualister som bara tänker på sig själva och vad de kan åstakomma.

Veckan för övrigt har varit helt ok. med lagom spridda skurar av alla de slag, gnäll, ilska och glädje. 

I morgon är det ca. 10 mil på motorcykeln som gäller, vi ska åka Isabergsloppet, start på toppen av Isaberg och mål i vår lilla ort efter ca 10 mil och med tävlingar och happening under resans gång...spännade...

Återkommer mer om de i morgon, tror och hoppas jag...

4 kommentarer:

femfemman sa...

Oj vad kul med isabergsloppet. Antar att våra grannar - Larslo coh Susanne - också är med. De brukar "hänga" med Hestraborna. Lilla Susanne åker med därbak på sin mans MC....

Väldigt intressant det där du skriver om att forma en klass från grunden.... i sexan....

Den klassen som jag har nu fick jag i trean... det är andra gången jag tagit över en trea.... och då tycker jag att jag fått möjlighet att forma barnen. Förra klassen tog jag över i femman. Det var ett gäng individualister - men motsvarande föräldrar - och de var fortfarande spretiga när jag lämnade dem i sexan.
Så för mig låter det så annorlunda att forma sexor ... men det är förstås jag som aldrig försökt/fått tillfälle till. Och visst är vi påverkbara livet ut, de flesta av oss.
Intressant att sexorna börjar hos er på "högstadieskolan". Är alla mogna? En del pojkar är ju fortfarande små i sexan. Men för många, framförallt tjejer, som kommer från småskolor, måste det vara jätteskönt att få nya kontakter....Fast som lärare, så skulle jag inte vilja missa sexan - det är ju då ( ja, det börjar redan nu på våren i femman) som man skördar frukterna av sitt tidigare arbete.....

bollebygdsbo sa...

Varberg var härligt igår!
Vi fick också långpromenad där.
Lite ofrivilligt och i icke så promenadvänliga skor. :)
Från Apelvikshöjd, via Strandpromenaden in till centrum. Laddade med pizza innan vi promenerade tillbaks igen. Sammanlagt blev det något mellan 11-13 km!
På kvällen hemma igen gick vi fram till "Fäst i Bollebygd". Efter lite enkel mat och något glas vin gick vi tillbaks igen. Blev 1,5 + 1,5.
Nog fick vi också motion under lördagen.
Men när vi såg alla som gick "Tappavarvet" i Varberg blev man allt sugen på att gå.
Kanske nästa år.
Ser fram mot att få läsa om er MC-dag.
Låter kul.

Bodil sa...

Femfemman: Man formar klassen på så vis att de är en konstellation. De kommer från olika klasser i rektorsområdet, och när de hittat sin nya plats i gruppen har vi möjlighet att styra lite över gruppkänslan. Vilket min nuvarnde klass totalt saknar, gruppkänsla alltså. Därför ser jag framemot att ta emot en sexa =)

Ingela: Så skönt att höra att ni hade det bra i varberg, men man kan inte annat än att ha det när det är ett sådant underbart väder =)
Ni gick ert eget tappavarv igår förstår jag, men visst såg det härligt ut när alla kom och gick så raskt.
Vi hörs!

Unknown sa...

Jag lämnar också en klass men det är just en sexa. Min kollega och jag tog över dem i femman. Det känns alltid vemodigt att lämna en klass, men ibland kan det vara skönt också. jag jobbar ju i fyran också och dem ska jag fortsätta med. För övrigt vet jag inte mer än jatt jag ska ha en del SPU i matte.

Sexorna kan verka små när de ska börja på högstadiet. Så hade vi det tidigare. men p g a lokalbrist får vi behålla dem hos oss även i sexan. Hittills har de varit på högstadiet två halvdagar i veckan för NO och språkval. Till hösten ska det minskas ned till ett tillfälle. Alla är nöjda med den här kombinationen. De har fortfarande kvar sin trygghet på mellanstadieskolan, men får testa på högstadielivet. Kanske något att prova.

Som vanligt blir jag på att ut och köra, när någon skriver om motorcyklar. Hinner inte just nu. Vi har tömt vårt kök och ska lägga nytt golv.