måndag 3 augusti 2009

Halmstad

Idag vaknade jag med en tanke om att ge mig ut på en cykeltur...haha...hade jag lust att cykla i ösregn så skulle jag hoppat på cykeln med en gång. Det vräkte ned under hela förmiddagen, och så sugen var jag inte på att cykla. Det fick bli lite arbete med tvätt och annat plock i huset i stället.

Eftermiddagen tillbringades i Halmstad, för min del stod de nödvändig shopping på programmet.
Vi är bjudna på en 50-årsfest nästa lördag, och till den festen vill jag ha något nytt att sätta på mig. Det behövdes även kompletteras i vårt linneförråd av olika slag. Dessutom har jag fastnat i deckarträsket, jag läser och läser. Just nu har jag läst två böcker av Christina Larsson, båda var kanonbra så jag har beställt trean idag. En bloggkompis tipsade om Mons Kallentofts böcker så när jag var i staden köpte jag pocketboken Midvinterblot, den första i serien. Den ska jag börja läsa ikväll.

Jag tycker så mycket om att gå i en bokhandel och titta på alla härliga böcker, och allt annat de har i en sådan affär.

Denna hittade jag där, och jag som har tre döttrar kan bara instämma...
Liksom dessa två kylskåpsmagneter med tankvärda ord


Idag hade jag tid till det, yngsta dottern skulle övningsköra med sin pappa i Halmstad under en dryg timma, korsa omkring bland ljussignaler och övergångsställen. Det finns ju inte så mycket av den vara hemma hos oss ... Hon är riktigt duktig nu tycker ja, hon körde hela vägen ned och hela vägen hem.

Hemtex fick ett besök av mig. Där behövde jag lakan och örngott. Jag tycker att de slits ut aldelles för fort nu för tiden. Är det sämre kvalitet nu än tidigare? Våra lakan blir tunna och går sönder efter en tids användning, jaja några år håller nog de flesta. Men om jag tänker på min mamma så tror jag att hon fortfarande har lakan som hon gjort till deras bröllop, och det är några år sedan kan jag tala om. De första lakanen som jag köpte när vi flyttade ihop har varit borta i ett antal år nu. Min teori om varför örngotten slits ut så fort i vårt hus är att vi alla har mycket tjockt och kraftigt hår. När man då dessutom, som jag och maken har kort stubb, så borde det ju slita mer på örngotten?

Jodå, jag fick tag på kläder som jag kan ha på kalaset också. Snygga och praktiska, om jag får säga det själv...

Nu har snart hela sommarlovet passerat, jag börjar med planeringsdagar nästa tisdag. Vi kommer att vara på skolan tisdag och onsdag. Vilket behövs, vårt arbetslag har blivit flyttade, så vi ska plocka in våra planeringspärmar och allt annat i hyllor och sätta skrivbord på plats och bestämma var var och en av oss ska sitta. Det kan ställa till lite problem, vi kan vara ganska påstridiga de flesta av oss tio i arbetslaget. Återkommer med hur det gick i den frågan!
Torsdag och fredag ska vi åka på planeringsdag på annan ort, vi ska åka till Simlångsdalen, där vi bl.a. ska jobba med SET vilket står för Social Emotionell Träning. Hela rektorsområdet har prioriterat detta, tolv pedagoger i vårt område utsågs som SET-piloter, vilka gått på utbildning under ett helt år. De ska nu lära oss andra hur man använder det i skolan dagligen. Jag tycker det ska bli spännande, särskilt med tanke på att jag ska vara mentor i årskurs sex.
När måndagen kommer är även den planeringsdag...och det lär vi behöva. Sedan ska vi ta emot alla eleverna på tisdagen, det brukar vara så att man längtar efter dem när man gått i korridoren några dagar och det är helt tyst, det saknas skrik och stoj ifrån eleverna för att en skola ska bli levande.

Fram tills dess att jobbet drar igång ska det städas och fejas här hemma, men jag ska även hinna öva in ett färdigt gympaprogram. Det ska bli skoj alltihop tycker jag.

4 kommentarer:

Resa med Herbert sa...

Hej Bobo!

Ja det är skönt när man finner kläder som man vill ha. Jag var själv på stan idag för att hitta nått, men fick köpleda, som jag oftast får och kom hem tomhänt.

Du verkar att ha fullt upp och dina förväntningar inför det nya läsåret låter bra.

Lycka till!

Solvarma kramar från Irene

Unknown sa...

Haha! LOL Den sista kylskåpsmagneten var bra. Skulle passa i mitt nya kök.

Börjar också nästa tisdag. SET är bra. Vi har Livskunskap på schemat sen ett antal år tillbaka. Gick en utbildning till handledare i SET för några år sedan. Vi känner att vi nog behöver förnya oss lite. men eleverna gillar lektionerna och de ger resultat tycker vi.

bollebygdsbo sa...

Visst är dessa små magnetskyltar härliga. ;)

Du fick fixat mycket under måndagen tycker jag.

Hoppas att jobbdagarna blir bra också.

anna-lena sa...

SET låter intressant....har aldrig hört ordet. Får kolla lite mer på nätet. Vi ska gå något som heter PUG (tror jag) och som är pedagogdelen av COOP. (föräldrautbildningen). Är alltid intressant att få nya tankar - även om man inte alltid anammar dem helt. Är nyfiken på dina nya kläder.... ska också på 50 (x 2) årskalas på lördag. Men det är i partytält - och med bl.a. tipspromenad - så det känns inte läge för så fina kläder. Ska kolla om det finns någon "häftig" överdel i "Tjockisaffären", jag ska till Bs i morrn.