måndag 17 augusti 2009

I morgon kommer eleverna =))

Nu har vi haft alla planeringsdagar, och det har varit fullt upp...har knappt planerat till den första dagen ens. Men det kommer säkert att gå bra att träffa den nya klassen. Det är lite ovisst om jag blir ensam till att ta emot klassen i morgon, min mentorkollega väntar sitt andra barn, ja han ska bli pappa. Den blivande mamman har redan passerat tio dagar över tiden, så det kan bli när som helst =) Men det vore roligt om han kan vara med första dagen med klassen.

Vi var på två utbildningsdagar i förra veckan, de handlade om SET. Vårt rektorsområde har utbildat 15 SET-piloter som i sin tur höll i utbildningen för alla oss andra. Det var givande och trevliga dagar, vi var 87 st allt som allt som bodde och jobbade tillsammans. Vi fick själva prova på hur sådana lektioner är upplagda, med övningar och annat, det var spännande och lärorikt. Jag ska ha en del av dessa övningar redan i morgon förmiddag, med min nya klass. Det handlar då om lära känna varandra övningar, namnlekar och koncentrationslekar.

Jag känner att det kommer att bli mycket bra att arbeta med ett sådant material, vi har fått en bok/klass i varje arbetslag. I böckerna vi jobbar med lär man sig att vara Social mot andra eller Emotionell mot sig själv, det är vad Träningen går ut på, som en av SET-piloterna utryckte saken. Och det är nog mycket det som gör att skolmiljön blir trevlig. Man måste kunna veta och känna igen sina egna känslor innan man kan vara bemötande mot andra. Eleverna kommer att få lära sig att skilja på olika känslor, vi ska sätta namn på hur de känner sig i olika situationer bl.a. Sedan ska man lära sig att undvika ordet inte, man får se det positiva och lyfta fram det "det var roligt att ni kom i tid" så kan det låta till dem som inte kom försent, t.ex. Jag kommer att återkomma med mer detaljer när jag lärt mig mer, men jag tycker att det ska bli spännande.

Så jag ser fram emot glada dagar med roade elever =)

I onsdags var vi på Diggiloo när turnén besökte Ullared, det var verkligen mycket bra, musik för alla åldrar. Första akten var till ända och pausen hann även den ta slut innan himlen formligen öppnade sig. Så vi satt 1 1/2 timme i regn och åter regn, men det var så bra så vi satt kvar hela tiden.
Här ser vi Arja som primadonna

Torsdag-fredag var vi då på utbildning i Simlångsdalen där vi lärde oss mycket mellan alla goda måltider och fikapauser...tur man inte är är på kurs jämt, då hade jag verkligen rullat fram =)
Vi hade en underbart rolig och gemytlig kväll på torsdagen, där alla kände gemenskap och övade upp skönsången i kapp med vad dryck och mat försvann från tallrikarna. Vilka härliga kollegor man har =)
Jag hann även med ett morgondopp (hade gärna visat bilder från
våra övningar, men har inte fått lov av de andra att lägga ut bilder)

När jag kom hem, sent på fredag eftermiddag, var det bara att åka iväg på en gång. Vi skulle ju öva en sista gång innan festen på lördagen. Det gick bra och vi i gänget fick många glada skratt. Direkt från den övningen bar det iväg till svägerskans torp, hon var här uppe över en natt och ville bjuda på grillat. Det var också trevligt och gott.

Lördagen bar det iväg till Sjönevads marknad, det var lite folk och regnet hängde i luften, men dit måste man bara åka. Något litet fynd fick ändå följa med hem...

Festen var lyckad med god mat och mycket dans till en bra orkester. Vårt lilla uppträdande gjorde succé!! Vi mimade till schlagerstjärnors musik och hade roliga kläder på oss. Tänk vad det behövs lite för att folk ska skratta. Lena Ph är en favorit att ha med i sådana sammanhang, Malena Ernman var också med liksom Caroline af Ugglas. Jag och en kompis skulle föreställa tvillingarna Rongedal. Vi är omaka till utseendet och med nylonstrumpa på huvudet och inövad dans var det inte svårt att skratta när de såg oss. Så det blev verkligen lyckat! Nu får vi snart börja ladda för en ny jämn födelsedagsfest =)

2 kommentarer:

femfemman sa...

Oj, vad kul ert uppträdande verkar ha varit. Tar mycket tid att öva in? Men man har ju väldigt roligt på övningarna också.
SET-materialet verkar vara likt det vi ska jobba med, PUG. Bra att få träna på övningarna i stället för att läsa på ett papper. Då blir det sällan bra. Man tar sällan till sig allt, men en del godbitar kan man välja ut - och tycker man om övningarna, så brukar det funka bland barnen också. Lycka till i morrn! Vi började idag - och jag längtar redan tillbaka till "ungarna".

Bodil sa...

Femfemman: vi började också igår 18/8 och det var en mycket trevlig dag. Klassen som jag ska vara mentor i verkar vara kanonhärlig, känns gott efter mitt slit i den andra klassen. Så jag tycker det ska bli ett mycket spännande år.