tisdag 7 september 2010

Vision, är det detsamma som historia?


Idag hade vi en extra lång dag, vi hade konferens till 17.30, vanligtvis slutar vi 16.45 och den extra stunden gjorde mycket på orken och koncentrationen. Om det nu hade handlat om det vi trodde!!! Det var en föreläsning av en som jobbar på GU och utbildar pedagoger, säkert professor också...Vi skulle höra om vision och vad vi kan tänka på i det perspektivet, meeen det blev en upprepning i vad vi lärde oss på utbildningarna Peaget, Skinner, Vegotsky och alla de andra goa gubbarna. Powerpoint presentation med punkter uppradade, som tydligt gicks igenom...

Den första timmen innan kaffet var dryg så det räcker till...och jag vet inte vad jag lärde mig för nytt... Luft och kaffe gjorde susen, så man orkade ytterligare 2,5 timmar, ja eller nästan i alla fall. Behållningen av denna föreläsning var att vi förstod att det förändras runt omkring oss hela tiden, både vad det gäller tekniken och kulturer. Som näst sista bild visade hon ungdomars sätt att skriva sms och chatt med förkortningar, sammanlagt var meddelandet 171 tecken. Sedan avslöjade hon vad det egentligen stod, och då gick det åt 327 tecken. Så visst är det smart att lära sig läsa ungdomars meddelanden...om jag nu bara kunde få min man att göra det också, då hade det gått fort att skicka sms =)

Jag är faktiskt lite fascinerad av deras uppfinnesrikedom. Kommer att jobba med lite av detta på svenskan. Kanske blir det smsdikter eller meddelande till dem hemma om att de sticker till en kompis och hittar på nått, eller att de är olyckligt kära och skriver om det till en kompis...det finns många uppslag om hur man kan skriva. Återkommer kanske om det =)
kanske till och med kommer att använda en del av tecknen här så småningom =)X (detta betyder puss) om nu någon vill skicka ett sms med ett sådant meddelande =)* puss på kinden betyder detta.

Fick även höra att den kurs hon har nu på GU är det vanligt att eleverna samläser till seminarierna. De träffas och så läser de högt och diskuterar sedan kapitel på kapitel. Smart tycker jag, dels är det socialt och dels övar de sig på att lyssna och läsa i grupp.

Fick även lite att tänka på vad det egentligen är vi bedömer, kunskap, vad är det? Kan man mäta det? Vi måste ju tyvärr göra det och dessutom skriva i IUP och skriftliga omdömen, hur skriver man bäst om vad eleven tagit till sig eller hur de ska utveckla bättre kunskaper i just det ämnet utan att skriva värderande....tål att tänka på...

I morgon ska jag åka runt till de småskolor jag inte besökt tidigare i rektorsområdet. Det är ett mycket trevligt uppdrag, man lär sig så mycket nytt när man kommer ut till andra skolor. Om man då dessutom känner personalen blir besöket ännu bättre, för då är de inte rädda att berätta vad de går och funderar på angående de invandrade eleverna. Många av dem har det riktigt tufft när de kommer, de förstår oftast väldigt lite eller inget alls. Men när de varit här ett antal veckor så ser man hur de lyser upp och blir glada för varje litet ord de tagit till sig och förstår.

Vill även påminna om Peaceoneday vi på skolan var med förra året och kommer att uppmärksamma det även i år. Vi ska ha workshops, fredsmarsch, bloggar, hemsida, körsång mm. Kommer nog även att försöka få med en del 0-5 skolor, åtminstone i fredsmarscen förbi GeKås.


2 kommentarer:

anna-lena sa...

SMS - språket, ja, det är mycket om jag inte förstår där. MAn lär sig sakta - men jag skulle absolut vilja förstå mer. Helt rätt att jobba med det i skolan förstås...fast mina treor känns lite små än. Med fyrorna skulle det kännas OK.
Det är verkligen kul att få leva i en så utvecklande tid som denna, så mycket som händer.
Fredsmarsch låter intressant - tänk om jag kunde få med mina kollegor på något inför FN-dagen. Ska ta upp det på morgondagens konferens.
Även om det kanske är sega föreläsningar ibland som ni har, så får ni ju ändå en hel del sådant. Vi får ingenting.... bara läroplan...i grupper. Man behöver lite input oxå - tur att jag har dej ocj Inga.

Inga sa...

SMS-språk är kul. Långa dagar med konferenser mindre kul. Om man bara fick höra något upplyftande så kunde det väl gå an.

Nya elever är roligt och spännande att få men svårt om de inte förstår någon svenska. ar fått en elev från Australien med svensk mamma. Det går ju an. Vi pratar engelska på mattelektionerna.