torsdag 6 januari 2011

Då var det dags igen

Granne som har en mysig grillstuga
I morgon, på den mesta klämdagen på året, ska vi börja jobba. Men tur är väl det...eleverna kommer på måndag. Vi har fått tid till egen planering, det känns bra, då kan man känna att lärsituationerna blir planerade =)

Men en dag att göra allt som ska göras innan skolstart är lite lite, tycker jag. Men det är bara att spotta i nävarna och ta tag i det som ska göras, klokt och metodiskt. Jag har inte riktigt kommit på hur denna terminens skrivuppgift kommer att se ut...funderar på olika ämnen och om det ska vara med andra uppgifter i ett tema...hm. Men jag kommer nog att komma på det snart, de får börja med annat, såsom grammatik eller något annat kul. Jag själv helt enkelt älskar att jobba med satsdelar =) Försöker alltid att smitta av det på eleverna. Och det lyckas ovanligt många gånger, måste jag säga.
En pundig bild inför Londonresan =)

Med Svenska som andraspråkseleverna har jag börjat planera nån form av storyline. Det finns så mycket som kan lära dem så mycket. Får se vad huvudtemat blir. Men de första veckorna får de allt traggla på som vanligt. Men tankarna på temat rör sig hela tiden i mitt huvud...

Grillstugan i närbild

Jag kommer antagligen inte att ha hemkunskap alls denna terminen, behöver lägga mer tid på mina sva-elever på de olika skolorna i området. Det var en sak som skolverket slog ned på, mer svs i småskolorna, de hade ingen alls där tidigare. Nu är jag i alla fall där vid något tillfälle i veckan, och mer kommer det att bli. Bra tycker jag!

Idag har jag sjungit julsånger för sista gången den här julen. Vi har haft tre framträdanden i eftermiddag. Sammanlagt har vi använt fem timmar till körsång idag, med resor och fika inräknat. Men kören är så rolig att vara med i så det känns inte alls som om det var så många timmar.  Men klockan var närmare halv åtta när jag kom hem.
Då, åkte alla tomtar och annat pynt ned. Ljusstakarna och stjärnorna har jag kvar till nästa helg, tänkte jag. Tomt och rent och samtidigt riktigt skönt att vi gjorde det i kväll. Då blir det bara vanlig städning i morgon när jag kommer vid fyra-fem snåret. Fast jag har ju två som är hemma i morgon också, så vem vet de kanske har städat när jag kommer hem...

Igår skrattade vi riktigt hjärtligt åt Eva Rydberg och Gröna hissen. Den var stundtals så himla rolig så man bara vek sig av skratt. Men så är ju en annan väldigt lättroad, så det kanske bara var vi som tyckte så, men jag hade roligt iaf. Och ett gott skratt förlänger både livet och munnen...så ni kan ju tänka er hur jag ser ut nu...=D


Grannhus i vinterdräkt

Promenad på någon timma hann jag med också. Det var lite jobbigt att gå i all nysnö, men det var plogat den sista biten åtminstone. Som sällskap hade jag Moa =)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ha en bra första dag imorgon. Jag ska fortsätta att njuta av lovet.

anna-lena sa...

Sitter i skolan och har svårt att strukturera i den nästan överbelstade hjärnan. Tur att jag tänkt igenom första vecka redan tidigare, första dagen är det så mycket annat som ska göras.
På söndag blir det helutrensning av julen .... de tomtar som är kvar + ljusstakar, gardiner och dukar ska väck ... och det ska beredas plats för våren.
Vår rektor ( Per) ska åka ttill BETT, tack vare att jag fick en resa genom e-twinning. Skolchefen ska också med. De åker på onsdag. På torsdagen ska de till ambassaden för en föreläsning om Falkenbergs IT- strategi. Är du med där?

Bodil sa...

Javisst blir man trött i huvudet av detta man börjar jobba med...
Nej jag är inte med där, det är IT-ledaren Kristina Björn, som är superunderbar och duktig. Det är hon som ligger bakom vår satsning på datorer. Hon snickrade på sin kammare och nu ser vi resultatet. Dessutom är politikerna med där.
Jag ska på skolbesök på torsdagen. Det ser jag verkligen fram emot.
Synd inte du är med i år, vi kunde gjort London osäkert, fast det är det tydligen ändå nu...terrorhot, usch och fy!!
Men be honom att hälsa till mig =) Kristina känner jag väl