onsdag 25 mars 2009

Bara en vanlig onsdag

Sitter nu här och väntar på att maten ska bli klar, idag var det min tur att laga mat. Jag kommer att bjuda på älgstek med hasselbackpotatis och god gräddsås, till efterrätt eller kvällskaffet får det trots allt bli våfflor. Min familj ska ju inte bli lidande bara för att jag har stått i våffelos hela dagarna.

Jag glömde skriva förra veckan att jag hämtat ut biljetter till The Buddy Holly show, på Göta lejon med Brolle. Vi ska åka hela familjen och titta på den, det ska bli jätteroligt att göra något tillsammans =) Sedan har vi lite tid på oss att shoppa eller bara strosa omkring på gatorna i huvudstaden.

Nu är jag inte på det allra sista av rättandet av nationella prov. De ska få tillbaka dem. så att de kan titta på dem någon stund i nästa vecka. De får ju inte behålla dem, nänä, det är hård sekretess på sådana prov. De får kika på det en stund och prata lite om vad som var bra och vad som var rätt. Det tror jag blir givande samtal =)

Jag känner att det går åt rätt håll med våren nu, ok, det var riktigt kallt inatt men solen värmer så skönt på dagen. På något sätt känner jag mig mycket gladare och allt går lättare när man kommit så här lång fram på året. Nu börjar snart nedräkningen tills vi får lite ledigt vid påsken.

Men jag trivs verkligen med min klass och alla mina elever just nu, alla är på bra humör och visar sig från sin bästa sida...det vill till att njuta medan man kan.
Vad det gäller vår nye elev som jag skrivit om innan kommer vi antagligen att få ett definitivt besked imorgon. Men i går fick jag höra om ett annat bekymmer, vi har två elever, syskon, vars föräldrar gått under jorden och ingen vet var de är eller hur de mår. En av dessa elever sitter igår och nästan gråter när vi pratar om att en annan kille i gruppen fyller år om en dryg vecka. Då säger den sorgsne att han fyller på samma dag, jag skrattade och skojade om att vi kan fira dem på fredagen, då han fyller i att han ska fira sin födelsedag ensam för första gången i sitt liv. Fy vad han längtar efter mamma och pappa! Och just de dagarna åker hans fostermamma till sin släkt i Norrland så de som ska ta hand om honom känner honom ingenting, i stort sätt. Systern bor hon en annan familj så hon kan inte fira honom som hon vill. 
När jag nämnde detta hemma sa döttrarna att vi kan ta hit honom på födelsedagen så tar vi hand om hans firande. Och jag känner nästan likadant, fy vad det är synd om många barn!!

Maken ringde nu och sa att han börjat sin 6 mil långa färd hem med en nyare traktor än den han hade. Vi får se när han kommer hem, det lär ju ta en stund....

Glömde skiva att jag var på en bra föreläsning i måndags, Konsten att vara en snäll medmänniska med Stefan Einhorn. Åh vad han är bra, jag har hört honom tidigare och han har inte blivit sämre i alla fall. Han får en att förstå hur lite det behövs av var och en för att göra världen lite bättre och snällare. Alla kan hjälpa till på sitt sätt. Det kommer nog mer senare nu är det mat!




1 kommentar:

femfemman sa...

Har bara ett prov, matte C, på nationella proven. Ska göra det i morrn, så firar vi med våfflor på fredag. Tycker inte att det är speciellt stora krav, de barn som inte kommer upp till rimlig poängnivå har man ju för längesedan upptäckt. Det gäller i alla fall med femmans prov!
Och du, snällhet, det är ingen dum egenskap.