fredag 23 april 2010

Kommunicera mera eller vad är kommunikation?

I torsdags var vi, jag och mannen, alltså på föreläsning. Det är inte så ofta vi, som äkta par , går på föreläsningar, men då hände det. Anledningen till att mannen, i mitt liv, följde med var att jag talat mig varm för en av de föreläsare vi skulle lyssna på. Under många år har jag haft Lasse Gustavsson som en förebild, det är brandmannen som för 24 år sedan blev så svårt skadad vid en brand. Det hände då han jobbat drygt en vecka som brandman. När jag för nästan tio år sedan lyssnade på honom och hörde hur han kämpade för att komma vidare i livet, med en kämparglöd som är få förunnat. Det var då jag bestämde mig för att läsa till lärare, även om jag hade en del år på nacken, jag tänkte att kan han så kan väl jag kämpa på så jag kommer till mitt mål. Och det gjorde jag ju också =)

Han har börjat om från början igen vad det gäller mycket av livet, han ser skönheten på ett annat sätt än innan han blev skadad, säger han själv. Och då är inte skönhet något man kan ta på, utan det vi har runtomkring oss i form av livet självt och allt vad det innebär. Tänk att vi har vårens härliga tid framför oss nu när naturen vaknar mer för varje dag. Det är väl lätt att förstå den skönheten, men det finns skönhet i så många olika sammanhang.

Han berättade skönhet är att förstå när människor gillar varandra. Vid tillfällen när de lade om hans sår och han inte såg något kunde han känna hur bra de som jobbade tillsammans tyckte om varandra, de känslorna kommunicerade de med sina händer. Han sa att genom deras samtal som han hörde vaggades han som in skön känsla, samtidigt som händerna kändes så mjuka och sköna mot hans sårade kropp. Helt plötsligt hörde han hur dörren öppnades med ett kraftigt ryck. på en enda gång kände han hur händerna som lade om hans sår blev spända och hårda. " Hur går det för er, behöver ni hjälp?" Hörde han en annan kvinna säga. "Nä, vi är snart färdiga" blev svaret. Han kände hur den härliga känslan som funnits i rummet försvann som i ett trollslag. De som jobbade med honom blev tysta och jobbade på tills det var klart. Det visar hur mycket vi kommunicerar med händerna. Vi förmedlar mycket känsla med våra händer. Det är därför viktigt att ta i hand när man gjort en större affär...känns handslaget inte bra börjar man genast tänka på om det är en dålig affär.

Han sa även detta om att när vi kvinnor står i puben eller vid ett dansgolv och det kommer en man och lägger sin hand runt midjan, och det känns inte bra man vill bara vrida sig ifrån det.
Det är nästan så att man vill tvätta av sig just där handen varit. Men en stund senare kommer en annan man och gör samma sak och det känns bara bra....händerna kan förmedla mycket...

Vi ska även tänka på att det hörs tydligt på vårt röstläge om vi är mottagliga för det som vi pratar om. jag vet själv hur det är inom mitt yrke, jag möter en kollega eller elev när jag är på väg till nästa lektion. De har något att säga mig, stressad som jag är sänder jag då ut signaler om att det är inte lägligt att prata med mig just nu. Jag är inte kapabel till att fatta bra beslut, utan vill bara komma till de som väntar på mig. Så är det väldigt ofta när man jobbar på högstadiet, vi går om varandra och får sällan tid till riktiga samtal. Det behöver vi får mer tid till, utbyte av tankar och känslor är viktigt för att man ska orka och må väl i det långa loppet.

Min dotter gör praktik på en högstadieskola där hon fått förmånen att få ha världens bästa handledare. Hon kom hem första dagen och berättade lite om hur han jobbade, jag tog till mig tipsen. Hon sa bland annat att om de gick i korridoren och någon elev ropade på honom och sa att ville prata, då letade han upp en stol och satte sig ned för att lyssna, både närvarande och härvarande var han i det ögonblicket. Klok lärare som verkligen har elevernas förtroende och beundran. Det var verkligen så att jag fick mig en tankeställare, jag som känner att jag alltid är på språng någon annanstans. Ska försöka att tänka på det. Det kan man kalla för kommunikation när det fungerar som bäst.

Handlingar är väldigt viktiga kommunikationer. Hur vi gör mot våra medmänniskor i olika situationer är ett sätt att visa vad vi tycker. Han berättade t.ex att när han efter många månader i Stockholm skulle komma tillbaka till Götet med ambulansflyg stod det många brandbilar med blåljuset blinkande på plattan. Det var kollegornas sätt och visa att de verkligen välkomnade honom tillbaka till dem. Den andra brandmannen som var med i lågorna omkom, alla i den yrkesrollen tänkte att det lika gärna kunde varit någon av dem....deras sätt att visa denna kärlek och vördnad fick mig att bli tårögd...inte så ovanligt, men det berörde mig verkligen.

Föreläsningen gick ut på att vi borde tänka på att vi kommunicerar på många olika nivåer på samma gång. Kroppen säger en sak men munnen säger en annan. Vi ska även tänka på att de andra i vår närhet inte är tankeläsare, utan vi ska säga vad vi tänker om det känns fel t.ex. men då är det viktigt att vi lägger tonvikten på hur just vi känner oss när vi får höra de sakeran som inte känns ok. Vi måste säga...när du gör/säger så mot/till mig så känner jag.... Det är iktigt att förklara just hur jag känner det, för då hoppar man inte på någon med någon anklagelse som de behöver gå in i försvarsställning mot. Kloka ord...som man också behöver tänka på.

När Lasse hade pratat i en dryg timme var det kaffe och efter det äntrade Thomas Pettersson scenen. Han inledde med att säga att Lasse har nu målat upp en akvarell som han bad oss tanka ned i hårddisken i vårt huvud. För nu skulle han dra över med en roller. Han använde sig av humorn för att föra fram hur vi kommunicerar. Det vet jag hur viktigt och förlösande det kan vara, så jag kände att de han sa var inte så berörande utan det blev mest skratt. Men även kloka ord från honom som vi kunde ta till oss. Vi hörde Thomas i Diggiloo i somras och det var nästan samma sak igen, så det var inte mycket nytt.

Han talade om ungdomars sätt att kommunicera med enstaka ord....orka...typ....och...det suger osv. Det är ord som jag hör dagligen i skolan... Och de personer de talar med förstår precis vad de menar...varför säga mer ord än nödvändigt ; )
Han avslutade med att säga dessa kloka ord.
Ge dina människor i din närhet beröm så ofta det går!
Det är sant och lyfter verkligen oss som någon gång får höra det till höjder som gör att vi gör ännu bättre ifrån oss nästa gång.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Kommunikation kan vara så svårt. ofta pratar vi förbi varandra och det blir aldrig något riktigt möte. Det handlar ju lika mycket om att lyssna som att tala. När vi lyssnar talar vi med kroppen. Bra tips vi fick. har också hört Lasse ett antal gånger.

anna-lena sa...

Vilken intressant läsning, Har hört Lasse en gång, för ett antal år sedan. Har glömt vad han sa, för det känns helt nytt det du säge´r. Spännande att han påverkade dej att läsa till lärare. Speciellt du som är en så bra lärare, du ser ju alla dina elever alltid.
Skriver detta i Malmö. Fint väder. Har varit på Slottet och på området däromkring. Nu ska vi snart spela spel.

bollebygdsbo sa...

Väldigt bra att du delar med dig av detta.
Känslan när man pratar med någon är viktig. I telefon kan jag märka mer på rösten än orden om det är Ok med den jag talar med.

Lasse Gustavsson har jag också hört två gånger. En gång var han här i Bollebygd och pratade.
Han är verkligen bra!