Det var en dag som region Halland höll i tillsammans med samordnaren i Falkenbergs kommun.
Det handlade om flerspråkighet i klassrummet. Svenska som andraspråkslärare, rektorer, och annan personal som kommer i kontakt med dessa eleverna, var på plats. Det var trevligt att det kom folk från Jönköping och Laholm mm.
Vi var runt nittio stycken som fick vara med när ståuppkomikern Khalid Geire inledde dagen med ett uppträdande.
Han kommer från Somalia och gav oss många glada skratt, vi kände igen så mycket han pratade om när det gäller kulturkrockar. Han talade om myter, han sa bl.a. "vad vi tror att de tror om oss, inte vad de vet om oss" är det som styr många gånger. Och som på något sätt är det som blir sant. Ta reda på fakta och tro inte på myter...var ett budskap. Så sant, vi vet så lite, även om jag jobbar med många av dessa elever så vet jag inte så mycket när det kommer till kritan.
Vi får fråga mer och intressera oss mer för de som flyttar till vårt kalla land.
Efter denna uppvärmning var det dags för Pernilla Lundenmark att hålla ett anförande. Hon jobbar i norra Botkyrka och på skolan är 90-100 % invandrarelever. I södra Botkyrka är det kanske 2-5% invandrarelever. Det är sammanlagt ca. 50% elever med invandrarbakgrund.
Språket är inträdesbiljetten till livet, på det viset började hon sin föreläsning.
Det blev en mycket bra stund med många konkreta tips på hur man kan göra för att träna upp språket hos de eleverna som kommer från ett annat land.
Interaktionsövningar är mycket bra men fylleriövningar utvecklar inte elevers kunskaper om kontexten i språket. Det sämsta man kan göra med dessa elever är att låta dem "forska" på egen hand. De skriver av vad som står men förstår oftast inte innebörden i det skrivna.
Detta och mycket mer förmedlade hon till oss.
"Formativ bedömning är när kocken smakar av soppan,
summativ bedömning är när gästen gör det" ett litet tankvärt ord att tänka på...
Det var en givande dag med många igenkännande nickar och ilska, ilska över hur lite många
av de andra ämneslärarna förstår av vad det innebär att komma hit utan språket som talas i det nya landet.
Dagen var i alla fall mycket givande, och tur var väl det. På skolan hade vi annars friluftsdag idag, och jag skulle cyklat och sprungit, vilket jag gillar skarpt...men det kan jag ju göra hemma.
Så jag är ändå nöjd med vad dagen givit mig.
Nu ligger dottern på Malaysia still och solar och badar på en paradisö...en del har det för bra!!!
1 kommentar:
Vad givande och intressant det låter med "riktig" kompetensutveckling. JAg tror också att många lärare har för stora krav på och för stor tilltro till elevernas språkkunskaper/förståelse. Märker det även med väldigt duktiga andraspråksbarn, uppvuxna i Sverige. Ändå ärd et mycket de inte förstås... förhoppningsvis klara de sig ändå.Man önskara tt man hade mycket mer tid att sitta och samtala kring olika ämnen med andraspråkseleverna. men det har man inte ... tyvärr.
Skicka en kommentar