måndag 13 december 2010

Luciadagen


Idag har jag sett ett helt underbart skönsjungande luciatåg. Det var årskurs nio på skolan som visade vad de kunde. Det var dryga 50-talet som medverkade i tåget. Och det var så vackert. Lucian själv sjöng helt fantastiskt vackert. Då njuter man och torkar bort en liten tår...snyft...



Men helgen har varit fullproppad av alla möjliga olika saker. I lördags var vi en sväng nere i Falkenberg, jag och två av döttrarna. Det var lite klappar som skulle fixas och lite annat smått och gott som skulle inhandlas. Väl hemma igen var det dags för årets julbord med företagarna, så fantastiskt gott. Maten lagas bara för detta tillfälle, så allt är verkligen färskt och smakar så gott. Nu visste jag vilka rätter jag tycker bäst om, så jag tog bara av dessa och jag kan säga att jag blev rejält mätt...tog bara en gång, medan de som satt nära intill både var framme två och tre gånger...är det gott så är det =) Ris ala malta till dessert med gottebord och fruktsallad. Sedan kaffe och struva samt pepparkakor...mätt är rätt ord- men det var ju dans också så man dansade snart ned maten så man kände sig i fin form igen. De spelade så många och snabba bugglåtar så man blev svettigare än på gympapasset. Det är kul att dansa, så är det bara!!

Så hade jag ju mina deckare och läsa, när jag nu skulle hinna med det...

Söndagen ägnades åt brödbak, blomsterutdelning och luciatåg. Nu har jag snart fyllt kvoten för bakade julbröd, två omgångar till så är allt klart. Pepparkakor blev det visst några också...
Blommor delas ut till alla över åttio år, jag hade tre som föll på min lott. Så jag fick mig en härlig pratstund med härligt pigga seniorer. Man lär sig nya saker hela tiden, vad de har mycket att lära ut och berätta om. Sedan kom helgens höjdpunkt, vi-jag och mannen + ett annat medelålders par skulle lussa för kompisar till våra döttrar. Det skulle bjudas på trerätters med överraskning...och överraskningen var vi!! Vi övade innan på alla våra låtar, och så kom då gästerna och vi fick göra vårt framträdande. Behöver jag säga att det blev succé? Efter det fick även vi smaka på den mycket goda maten...mums...jag kände att jag kunde rullat ill sängen om jag velat. Har inte haft tid till promenixer i den omfattningen jag önskat, denna helgen heller.
Men snart är jag ledig och hemma även på den ljusa tiden av dygnet...då kommer det att bli rörelse på schemat. Jag ska även ha två omgångar med mellandagsgympa, så då måste jag röra på mig, det är bra det.

Deckarna var fortfarande olästa vid halv tio på kvällen, när de medverkande i lussetåget åkte hem...
Jag satte mig då och läste till jag somnade över tangentbordet...då var klockan halv ett och jag hade läst och kommenterat 7 av 18. Sov tills klockan ringde vid halv 5 då var det dags igen...läste nog fem till innan jag var tvungen att åka iväg. Men de jag hade läst var alla bra, även om en del av dem var korta så hade de fått med ingredienserna i deckargenren, så nog har de lärt sig en del. Deckarna som var kvar läste jag inlåst i ett rum mellan halv 10 och 11, då lektion drog igång. Jag hann! Fick möjlighet att kommentera och ge feedback till hälften av dem idag. Fick samtidigt in tre eftersläntare som ska läsas innan onsdag, men det är ju en baggis efter gårdagens samling =)

När jag kom hem idag var det återigen bakning på schemat, så nu har jag bunkrat upp med marboringar och vanliga skorpor...mannens favoriter, så nu har jag samlat pluspoäng till julen =)
Foto från liten promenad i vinterlandskapet.

2 kommentarer:

anna-lena sa...

Ska du snacka om energi :)) Nåja, du är ju ett antal år ung än, så du ska väl ha lite mer av den varan.....Visst är Lcia en av årets höjdpunkter.... Den bästa svenska traditionen???
Får julbord - av kommunen - på torsda. Hoppas vi inte snöar inne bara, utan vi kan ta oss dit... man hotar ju med snöoväder igen.... Tycker att det räcker nu!

Unknown sa...

Hualigen, vad flitig du är. Har inte gjort ett smack ikväll. Känner mig ganska trött. Men det blir jul ändå.