måndag 27 december 2010

Vinter

Våra kossor trivs i kylan

Då har hela julhelgen försvunnit, men finns bevarade i minnet och delvis på bild. Det har varit en skön slappardag, med promenad och kaffekalas. Ja, kakor är väl inte det som jag älskar mest av allt, men är man på kaffekals hos släkten så äter man vad som erbjuds...och det smakade gott, när man väl börjat äta.
Isa åker gärna spark när det är för kallt om tassarna

Vi har haft sovmorgnar och ätit bruncher, bestående av julbordsrester. Det smakade riktigt gott. Promenerat och njutit av det vackra vädret. På julaftonen hann vi med både sparkturer och promenader innan dt var dags att bege sig till svägerskan för julmatsintag. Jag hade som vanligt skinka, senap och prästgårdslimpor med mig. Vi har lite av knytis även om A ordnar det mesta på ålats i sitt hem. I år var inte de yngsta kusinerna med, så det var en ganska lugn stund vi fick där. Sedan åkte vi hem till oss för julklappsutdelning, julklappsspel och mer mat innan vi begav oss till kyrkan för midnattsmässa. Jag var både kyrkvärd och medverkade i kören, det är en fantastisk stund, denna mässa. det var mycket folk som kom och lyssnade till en annorlunda predikan och många julsånger. När jag kom hem vid halv ett tiden var det inte läge att somna, då var man så upprymd av allt man varit med om så fick det bli lite nedvarvning med småprat och en kaffestund. Efter det har jag tittat på tv och läst. Så man kan sammanfatta allt med att säga att dagarna har varit underbar och innehållsrika.

Granen hos mamma o pappa

Idag har jag och två av döttrarna varit i Bollebygd och hälsat på mamma o pappa. De är så nöjda med sin tillvaro nu så de är en fröjd att besöka dem. Idag hade jag tagit med lite marboringar och skorpor, precis som de farmor brukade baka, till pappa. Jag kan säga att han log när han stoppade ringen han doppat i kaffet in i munnen...mmmm.... Då log även vi som satt intill =) Tänk vad det behövs lite för att glädja sina medmänniskor.

Pappa som tittar på tv

I morgon är det dags för en tur till Falkenberg och där ska jag försöka att få tag på ett par längdåkningsskidor, det sägs att de är slutsålt överallt....så jag får väl se vad det blir av det.
Annars är det lugnt, H åkte tillbaka till Växjö nu i kväll M följde med tillsammans med en kompis. S är och mockar ett stall som nog är ganska stelfruset...efter det ska hon jobba natt på ålderdomshemmet. Hon fick samtal idag om att hon kunde ta få två nätter denna veckan. m kommer att jobba en dag under veckan, så de tjänar lite pengar att använda på rean =)

Snögubbar som pryder Falkenbergs innerstad

Nu är det dags för mig att ge mig iväg på mellandagsgympa, det kan behövas efter all god mat och gott fika...=)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det blir mycket mat vid jul men också mycket gemenskap. Det är bra. Hoppas du hittar längdskidor. Det är verkligen läge för skidåkning nu. Själv ska jag till Jönköping imorgon. Kanske lite shoppa och sedan bio.

femfemman sa...

Du har säkert fina skidåkningsvägar hos dej också. För det är ju KUL! I morrn ska jag nog våga mig lite längre än i dag... eller kanske få till en runda. även om det betyder att jag får spåra själv. Nyttigt för kroppen... man kan ju ta det lugnt framåt.
Så roligt att se att man gläder någon. Skulle egentligen tagit med C-Es gamla faster till hans andra faster i Jkpg idag. Men Fastern - 90- var lite för trött idag .. hade varit på barnbarnskalas igår... så hon ville vänta. Hoppas att det blir tillfälle efter nyår.
Ha ett bra lov och tack för häftigt julkort!